طرح پردازی میناکاری یک هنر اصیل و ایرانی است که دارای تنوع بسیار و چشمگیری می باشد. هنرمندان با ظرافت بالا و خلاقیت سبک های مخالفی از هنر را در خلق می کنند که هر نوع نقش و نگار میناکاری شده نمایانگر ظرافت طبع این هنرمندان ایرانی است. طرح پردازی های مختلفی از مینا در حال حاضر وجود دارند که هر کدام به دوره خاصی مربوط می شوند و نماد هنری هستند. به طور کلی هر نقشی نشان دهنده یک نطام هندسی است. 

طرح پردازی میناکاری اسلیمی

طرح پردازی میناکاری اسلیمی

طرح پردازی میناکاری اسلیمی نمایانگر چه نوع طرح و هنر هایی است؟

خط های منحنی و پیچک هایی که در طرح های مختلف به کار می روند طرح پردازی میناکاری اسلیمی محسوب می شوند. طرح های میناکاری اسلیمی از دوره تیموریان و سلجوقیان آمده و به مرور زمان تکامل پیدا کرده است. امروزه انواع مختلفی از طرح های اسلیمی در میناکاری به کار می رود. طرح هایی مانند خزیدن مار، پیچش گلبرگ ها و گردش های نامنظم و زیبا از نوع اسلیمی هستند. این مدل طرح ها در گذشته های دور برای آذین ظروف مورد است قراره می گرفت. این نقاشی ها در کتیبه ها و پارچ ها و سایر ظروف به کار می رفته است. 

ترکیب های گل و غنچه زیبا در ظروف میناکاری شده مربوط به چه طرحی می شود؟

طرح پردازی میناکاری ختایی نوع زیبا و جذابی از طرح ها است که بیشتر شامل گل و برگ هایی است که از طبیعت خود خارج شده اند. این طرح ها نشانگر نماد های ایرانی هستند و شیوه هنر های تزئینی را نشان می دهد. در این نوع طرح پردازی از یک سری خطوط منحنی استفاده می شود که به آن بند می گویند. طرح های این مدل به صورت موزون هستند و هماهنگی زیبایی دارند. در طرح ختایی معمولا حدود دو تا شش گل انتخاب می شود که با هماهنگی جذاب به هم می پیچند. نظام ها در این طرح آن قدر پر مفهوم هستند که نظام مهندسی را نشان می دهد.

طرح پردازی میناکاری مرغ و ختایی نشان دهنده چه هنری است؟

طرح پردازی میناکاری مرغ و ختایی ترکیب نقش های گل های مختلف با مرغ است. البته گاهی نشان داده می شود که فقط مرغ یا گل در طرح ها به کار رفته است. مرغ و ختایی در کنار هم یک طرح پردازی جذاب در میناکاری ایجاد می کند که اغلب از ترکیب رنگ های گرم مثل قرمز، کرم و آبی لاجوردی استفاده می شود. در این مدل طرح از گل های زیبا با رنگ سبز، قرمز و لاجوردی استفاده می شود. غنچه ها و گلبرگ ها با پیچش های زیبا و هنری، مارپیچی و حلزونی نمایان می شوند.

چنین سبک هنری در دوره های صفویه و قاجاریه بسیار رشد و توسعه یافته است و جذابیت زیبایی دارد. هنرمندان میناکاری توانسته اند بسیار با ظرافت و جذابی طرح پردازی میناکاری را پدید آورند و ذوق و لطافت هنر ایرانی را در سراسر جهان به نماش بگذارند. چنین طرح مرغ و ختایی بیشتر بر روی ظروف و یا بر روی جلد های قرآنی طراحی می شود. 

نوعی طرح پردازی ترکیبی در میناکاری

نوعی طرح پردازی ترکیبی در میناکاری

طرح اسلیمی ختایی نمایانگر چه نوع هنری در میناکاری می باشد؟

طرح پردازی میناکاری اسلیمی ختایی نمایانگر ترکیب طرح های ختایی و اسلیمی است که بسیار ظرافت بالایی دارد. در این نوع طرح با ظرافت بسیار بالا باید پیچش های گلبرگ ها و غنچه ها را به نمایش گذاشت تا نطام مهندسی هنری با جذابیت و وضوح بالایی خود را نشان دهد. این مدل بر روی تمام ظروف، زیورآلات، جام های پادشاهی، بشقاب ها و مکان های زیارتی کاربرد دارد. حتی در مکان های متبرکه زیارتی در بین طرح پردازی ظریف اسلیمی و ختایی خط های هنری نیز در بین گلبرگ ها و غنچه ها یافت می شود. 

طرح پردازی زیبای میناکاری بر زیورآلات

طرح پردازی زیبای میناکاری بر زیورآلات

نتیجه گیری مقاله از انواع طرح پردازی های زیبای میناکاری

طرح پردازی های زیبای میناکاری در سراسر دنیا نشانگر هنر و ظرافت ایرانیان هنرمند است. طرح پردازی میناکاری ختایی، اسلیمی، مرغ و ختایی و اسلیمی ختایی نشان دهنده نماد ها و جذابیت های هنری نظام مهندسی است. شما با بررسی هنر و طرح پردازی های مختلفی که بر روی ظروف، بشقاب ها، کوزه های سفالی، اماکن متبرکه زیارتی و غیره مشاهده می کنید به دوره های گذشته ایرانیان مانند دوره صفویه، سلجوقیان، تیموریان و غیره پی خواهید برد. برای اطلاعات بیشتر در زمبنه طرح پردازی های هنری میناکاری می توانید به سایت اینترنتی میناکاری حجازی مراجعه نمایید.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.