هنر میناکاری روی بشقاب فلزی و سایر ظروف از محبوب ترین صنایع دستی در ایران می باشد. که نه تنها در کشور ما ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز ظروف میناکاری طرفداران خاص خود را دارند. هنرمندان در زمینه میناکاری بر روی ظروف فلزی همیشه آثار بسیار منحصر به فرد هنری را از خود به جای گذاشته اند. میت وان میناکاری را بر روی ظروف مسی، نقره، طلا و یا سایر فلزات دیگر اعمال کرد. 

خرید بشقاب میناکاری شده

خرید بشقاب میناکاری شده

میناکاری روی بشقاب فلزی

در این هنر استادکاران طرح های ایرانی که نقوش بسیار جذابی هستند را با استفاده از یک قلم سفید بر روی ظرف های فلزی طراحی می کنند. میناکاری را می توان بر روی سطوح مختلف فلزی مانند مس، طلا، نقره و یا فلز های دیگر انجام داد. از گذشته از رنگ های مختلفی برای میناکاری استفاده می کردند. رنگ های سبز، آبی و قرمز عمده ترین رنگ هایی هستند که در این هنر مورد استفاده قرار می گیرند.

نکاتی که باید برای خرید بشقاب فلزی بدانید

برای خرید بشقاب باید نکاتی را در رابطه با کیفیت میناکاری روی بشقاب فلزی و متریال استفاده شده در ساخت بشقاب بدانید. این نکات عبارتند از: 

برای ساخت بشقاب از چه جنسی استفاده شده است؟

برای آن که بتوانید بهترین بشقاب را خریداری کنید باید به جنس بدنه آن دقت کنید. معمولاً این بشقاب ها را با استفاده از فلز، طلا، نقره و یا مس می سازند و با استفاده از یک قلم هنر میناکاری را بر روی این بشقاب ها پیاده می کنند. البته که جنس بشقاب تأثیر بسیار زیادی بر روی قیمت آن نیز دارد. بهتر است دقت کنید که از یک فلز مرغوب برای ساخت بشقاب استفاده کرده باشند.

ابعاد و وزن بشقاب فلزی

مهم ترین نکته در حین خرید بشقاب میناکاری شده وزن و اندازه بشقاب است. در ابتدا ببینید که هدف شما از خرید این بشقاب چیست. برخی از افراد می‌خواهند از این بشقاب به عنوان یک عامل دکوراتیو در خانه خود و یا محل کار استفاده کنند و برخی دیگر برای مصارف روزمره از این بشقاب ها بهره می برند. میناکاری روی بشقاب فلزی نشان دهنده اصالت و زیبایی صنایع دستی ایران می باشد. به همین دلیل بسیاری علاقه دارند که از این ظروف برای دیزاین محیط استفاده کنند. بشقاب هایی که به این منظور ساخته می شوند دارای ابعاد بزرگتر و قاعدتاً قیمت بالاتری نیز می باشند. دقت داشته باشید که در زمان خرید بشقاب های سبک را خریداری نکنید. چرا که نه تنها فلز به کار برده شده در ساخت آن ها کیفیت ندارد بلکه میناکاری روی این ظروف مرغوبیت ندارد.

تکنیک هنر میناکاری روی بشقاب فلزی

انجام کار میناکاری دارای تکنیک های متفاوتی می باشد که در زمان خرید باید به آن دقت کنید. مینای روحی، برجسته، مرصه و خانه بندی از انواع هنر میناکاری است که هر کدام از آن ها دارای طراحی خاص و متفاوت می باشند.

چه عواملی بر قیمت بشقاب میناکاری اثر گذارند

چه عواملی بر قیمت بشقاب میناکاری اثر گذارند

میناکاری روی بشقاب فلزی باید سطحی صاف و براق داشته باشد

میناکاری انجام شده برای بشقاب نباید دارای هیچ گونه زبری، ترک ‌خوردگی، برآمدگی و فرورفتگی باشد. هر یک از این عامل ها باعث از بین رفتن مواد میناکاری به مرور زمان می گردد. این ایرادات مربوط به مرحله لعاب کاری ظرف است. از طرف دیگر دقت کنید که بشقاب خریداری شده دارای سطحی صاف و براقی باشد.

نحوه شناخت بشقاب مرغوب از نامرغوب

جنس میناکاری روی بشقاب فلزی و ظاهر آن

زمانی که می خواهید یک بشقاب میناکاری با کیفیت و مرغوب را تهیه کنید ظاهر بشقاب و جنس فلز و میناکاری آن بسیار مهم است. اگر ظرف میناکاری شده اصلی را در دست بگیرید می توانید خنکی فلز را احساس کنید. همان طور که گفتیم صاف بودن سطح آن نیز بسیار مهم است.

بشقاب فلزی دارای شناسه باشد

اکثراً تمامی هنر های دستی که اصل هستند و کیفیت بالایی دارند به همراه خود شناسنامه دارند. زمانی که می خواهید اقدام به خرید ظروف میناکاری کنید حتماً از فروشنده شناسنامه را درخواست کنید. توضیحات مربوط به تاریخ تولید، سازنده، نام هنرمند و… در رابطه با ظرف در آن یادداشت شده است.

چگونه بشقاب میناکاری اصل را از تقلبی بشناسمچگونه بشقاب میناکاری اصل را از تقلبی بشناسم

رنگ و طرح به کار رفته در میناکاری روی بشقاب فلزی

همانطور که گفتیم برای طراحی این ظروف از نقوش اصیل ایرانی استفاده می کنند. هرچه ظرافت کار بیشتر باشد نشان از مهارت بسیار بالای صاحب اثر دارد. حال این طرح به کار برده شده هر چه ساختار پیچیده تر و زیباتری داشته باشد قطعاً کالا کیفیت بالاتری نیز دارد. تعداد رنگ های به کار رفته شده در بشقاب فلزی نیز مهم است چرا که تعداد رنگ ها و کیفیت آن ها در تعیین قیمت ظرف تأثیر گذار است.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.