با هنر میناکاری بیش تر آشنا شوید

هنر میناکاری جزو هنرهای دستی به شمار می آید که با آب و آتش طرح های زیبا با رنگ بندی های متنوع روی ظروف کشیده می شود. میناکاری در سراسر کشورهای اروپایی نیز رواج پیدا کرده است زیرا این نوع هنر از دوران مغول در بین مردم وجود دارد که هنر میناکاری طرح بشقاب جزو پرطرفدارترین محصول آن محسوب می شود.

از طرفی در نظر داشته باشید که محصولات میناکاری از کشور ایران به کشورهای اروپایی دیگر تولید و صادر می شود، زیرا ایران جزو اولین کشورهایی است که هنر میناکاری را در سراسر دنیا رواج دادند. البته توریست های زیادی در شهر اصفهان میناکاری طرح بشقاب را به عنوان سوغاتی برای کشورهای خود خریداری می نمایند.

 

نمونه ای از هنر میناکاری روی بشقاب


همچنین این هنر حدود 5 هزار سال است که قدمت دارد و در بین مردم طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. دقت کنید که روی ظروف های مسی نیز می توان میناکاری کرد ولی زیبایی آن به طرحی که روی بشقاب و ظروف های سفالی و آجری کشیده می شود، نمی رسد.
در آخر اینکه توصیه می شود حتما تاریخچه هنر میناکاری را مطالعه فرمائید و با میناکاری طرح بشقاب آشنا شوید.

 توضیح اجمالی از هنر میناکاری
توضیح مختصر از میناکاری طرح بشقاب
از آنجایی که هنر میناکاری جزو هنر ملی و رسمی کشور ایران شناخته می شود پس بهتر است با میناکاری طرح بشقاب آشنا شوید و انواع این طرح را بشناسید.
در ادامه بحث به چند مدل از هنر میناکاری طرح روی بشقاب می پردازیم، پس توصیه می شود تا اخر مقاله با ما همراه باشید.
•میناکاری طرح اسلیمی و ختایی روی بشقاب
این مدل در دکوراسیون های داخلی بعضی از منازل در کشور ایران زیاد به چشم می خورد. زیرا در این طرح، رنگ های روشن وجود دارد و جلوه زیبا و جذابی را به نمایش می گذارد.
البته در نظر داشته باشید که میناکاری طرح بشقاب اسلیمی و ختایی توسط اساتید و طراحان باتجربه، در آموزشگاه های مختلف برای هنرجویان آموزش داده می شودنمونه ای از بشقاب میناکاری شده طرح اسلیمی و ختایی

میناکاری طرح ماهور روی بشقاب
این نوع طرح بشقاب را می توان به عنوان سوغاتی به دوستان و فامیل های خود خریداری کرد زیرا میناکاری طرح بشقاب ماهور طوری تزئین شده است که از لحاظ معنوی ارزش زیادی دارد. لازم به ذکر است که این بشقاب طوری میناکاری شده است که می توان به راحتی آن را با آب شست و شو داد.نمونه ای از بشقاب با طرح ماهور

•میناکاری طرح پیچی روی بشقاب 
یکی دیگر از طرح هایی که مشتریان زیادی برای خرید آن به شهر زیبای اصفهان و... مراجعه می کنند مدل پیچی است چرا که میناکاری طرح بشقاب پیچی، تغییر اساسی در دکوراسیون داخلی منازل ایجاد می کند و نظر خیلی از افراد را به خود جلب می کند.
این طرح از لحاظ قیمت نسبت به طرح های دیگر مقرون به صرفه تر بوده و کیفیت عالی دارد. باید بدانید که طرح پیچی روی ظروف مسی نیز کشیده می شود و ظاهری بسیار زیبا را به نمایش می گذارد.