مطابق با تعریف اهل هنر، میناکاری هنری است که در آن به کمک آتش و کوره، فلزاتی مانند طلا، نقره، سرامیک، برنج، مس، شیشه و غیره را همراه با مواد رنگی، تزئین می کنند. میناکاری دارای سابقه ۵ هزار ساله در کشور بوده که آثار مختلف آن در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز قابل مشاهده است. میناکاری را می توان بر روی انواع ظروف مانند بشقاب، قندان، تابلو، کاسه، قاب عکس، سرویس چای خوری، گلدان پیاده سازی کرد. اما یکی از پرفروش ترین ظروف میناکاری شده، گلدان مسی میناکاری است که جنبه تزئینی دارد‌ و می توان به عنوان هدیه نیز استفاده کرد‌. 

کاربرد گلدان مسی میناکاری

گلدان های مسی میناکاری، دارای ارتفاع مختلف هستند که انواع طرح های زیبا و برجسته ایرانی را می توان بر روی آن ها مشاهده کرد. به طور معمول گلدان میناکاری شده را همراه با چند شاخه گل می توان در معرض دید مهمان ها بر روی میز قرار داد که جلوه زیبایی به میز می دهد‌. برای ساخت گلدان های مسی میناکاری دقت و ظرافت بسیاری صورت می گیرد که هنر دست یک هنرمند همراه با نقش های زیبا باعث به چشم‌ آمدن یک گلدان مسی ساده شده است. همچنین، این نوع گلدان ها را می توانید برای مناسبت های مختلف یا به عنوان هدایای تبلیغاتی به دیگران هدیه بدهید و با این کار هم به هنرمندان کشور کمک کرده و هم باعث رواج صنایع دستی اصیل و با ارزش ایرانی می شوید‌. 

ست گلدان مسی و شکلات خوری مناسب برای هدیه

ست گلدان مسی و شکلات خوری مناسب برای هدیه

نکاتی که در ادامه ذکر می شود به تشخیص گلدان مسی میناکاری مرغوب و اصل کمک فراوانی می کند. 

  • زمانی که دست خود را بر روی گلدان مسی میناکاری می کشید، این ظرف باید سطح صاف و یکنواختی داشته و هیچ گونه برجستگی و تیزی بر روی آن مشاهده نشود.
  • گلدان میناکاری شده باید سبز رنگ نبوده و پوسته یا ترکی بر روی آن مشاهده نشود‌‌.    
  • زمانی که گلدان مسی میناکاری را بر روی زمین قرار می دهید، باید بر روی سطح به درستی بایستد. 
  • زمانی که به گلدان نگاه می کنید، درخشندگی آن قابل مشاهده است‌.
  • در برخی از قسمت های ظروف نباید، رنگ زیاد و در برخی قسمت های دیگر کم باشد‌. همچنین، در لبه ها نیز فرورفتگی مشاهده نشود‌‌‌. 
  • داخل ظرف نیز باید دارای لعاب مرغوبی بوده و پس از گذشت زمان، ترک نخورد‌.
  • زمانی که لعاب ریخته شده گلدان مشاهده می شود، هیچ گونه زبری و یا سوراخی نباید در سطح آن پیدا شود.

گلدان مسی دارای با ارتفاع مختلف

گلدان مسی دارای با ارتفاع مختلف

در تعدادی گلدان مسی میناکاری، داخل گلدان دارای ترک های ابتدایی و کمی است که بیانگر این می باشد که گلدان بیش از حد در کوره پخته شده و محصول شما دیگر مرغوب نیست‌.

  • نکته قابل توجه این است که برای تشخیص گلدان مسی میناکاری مرغوب از تقلبی، راه آسانی وجود دارد و باید در هنگام خرید به تاریخ و محل ساخت و نام هنرمند سازنده بر روی محصول درج شده باشد.

گلدان مسی میناکاری با طرح های گوناگون

گلدان مسی میناکاری با طرح های گوناگون

در هنگام خرید گلدان مسی میناکاری به چه نکاتی باید توجه شود؟

بسیاری از افراد در هنگام خرید گلدان مسی میناکاری یا هر نوع صنایع دستی دیگری، گمان می کنند که میزان ارزش محصول به طرح آن بستگی دارد و هرچه محصول شلوغ تر باشد، گران تر خواهد بود. اما باید گفت که این معیار خوبی برای تعیین ارزش کالا نیست و اگر تمامی نکاتی که پیش تر ذکر شد در گلدان مسی میناکاری یا هر محصول دیگری رعایت شده باشد، می توان گفت که آن، ارزش بالاتری دارد. میناکاری حجازی دارای سال ها تجربه در زمینه تولید و فروش انواع ظروف میناکاری شده می باشد که تمامی محصولات خود اعم از گلدان مسی، شکلات خوری، بشقاب و غیره را در طرح های گوناگون و با قیمت مناسب تولید می کند و می توانید خریداری کنید.

نمونه ای از جفت گلدان میناکاری

نمونه ای از جفت گلدان میناکاری

سخن پایانی

میناکاری از جمله هنرهای اصیل ایرانی است که بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است. با خرید انواع محصولات میناکاری شده مانند گلدان مسی میناکاری، ذوق هنری و ارزشی که برای این هنر و هنرمندان آن قائل شده اید، مشخص می شود.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.