هنر خلاقانه، زیبا و چشم نواز مینا کاری روی چوب

هنر خلاقانه، زیبا و چشم نواز مینا کاری روی چوب 

مینا کاری از جمله هنر های زیبایی است که با گذشت زمان فراموش نشده است و هنوز طرفداران خود را دارد. میناکاری روی مواد مختلف مثل مس، چوب، نقره، طلا، شیشه و .‌..کار می شود.

مینا کاری روی چوب از صنایع بسیار زیبا و پر طرفداری است که روی انواع لوازم تزئینی و خانگی مانند قاشق، بشقاب، صندوق های چوبی کار می شود. ضمنا این هنر در بین گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد و برای گردشگران هنر جالبی است. این هنر بسیار قدیمی است و یکی از عواملی که آن را در بین گردشگران خاص کرده، همین قدیمی بودن آن است. اکثر این مینا کاری های چوبی قابل شست و شو هستند و می توان این مزیت را یکی از دلایل استفاده از این هنر دانست.

میناکاری چوبی تندیس بوته سر کج

مینا کاری روی چوب چگونه انجام می شود؟

  1. برای مینا کاری ابتدا قطعه چوب مناسبی انتخاب می کنیم. (چوب هایی مثل چوب بامبو، نارنج، عناب، بقم، درخت تبریزی که از هر چوب برای کار خاصی استفاده می شود)
  2. سپس با رنگ آکرولیک و یا صدفی  چوب را می پوشانیم  (برای رنگ کردن چوب اگر گرد و خاک داشت آن را تمیز می کنیم، چوب را سمباده می کشیم، بر روی چوب پرایمر می زنیم، دوباره سمباده می زنیم و سپس رنگ می زنیم). 
  3. پس از خشک شدن رنگ آکرولیک و یا صدفی، در این مرحله از مینا کاری روی چوب، با رنگ مخصوص بر روی مینا کاری برجستگی های رنگی ایجاد می کنیم که بسته به نوع خلاقیتمان نقش های مختلفی می توان ایجاد کرد. )برای این کار بیشتر رنگ لاجوردی و آبی استفاده می شود؛ به همین خاطر رنگ خاص مینا کاری محسوب می شود)

دیوار کوب مینا کاری شده چوبی

طرح های مینا کاری روی چوب

طرح هایی که بر روی چوب می زنند، می تواند نوشته های اسلامی مثل آیه های قرآن باشد یا بیت های شعر؛ اما برخی از نقوش، حاصل ذوق و خلاقیت فرد مینا کار است. از گذشته تا کنون سلیقه خریداران لوازم تزئینی چوبی تغییر کرده است؛ در نتیجه مینا ‌کار ها سبک خود را تغییر داده و به سبک مدرنیزه روی آورده اند و این کار باعث شده که این هنر همچنان خواهان داشته باشد. طرح های مینا کاری به طور کلی اسلیمی، ختایی، مرغ و ختایی، گل و مرغ، اسلیمی ختایی و آیینه و آثار تاریخی هستند.

قیمت و ارزش محصولات مینا کاری روی چوب به چه عواملی بستگی دارد؟

با آن که نمی شود بر روی هنر یک هنرمند قیمت گذاشت؛ اما قیمت خرید محصولات این هنر

  1. به نوع چوب و جنس آن 
  2. به رنگ های استفاده شده در تولید آن ) هم رنگ آکرولیک و هم رنگ های اصلی)
  3. به میزان ظرافت طرحی که فرد مینا کار بر روی آن کار کرده است.
  4. به ابعاد و اندازه کار طراحی شده
  5. به زمان صرف شده برای تولید کار بستگی دارد.

بشقاب چوبی مینا کاری شده

هنر مینا کاری روی چوب و تلفیق آن با سایر هنر ها

بعضی اوقات ترکیب چند هنر به کار هنرمند زیبایی بیشتری می بخشد؛ در نتیجه این هنر را می توان با سایر هنر ها تلفیق کرد و کار زیبا تری به دست آورد.

مثلا این هنر با ملیله، مینیاتور، معرق، خاتم کاری و ... ترکیب می شود و جلوه بهتری به کار هنرمند می دهد.

از جمله این هنر ها می توان به جعبه دستمال کاغذی، ساعت دیواری، گلدان، تندیس، صندوقچه، شکلات خوری، جعبه جواهرات و ... اشاره کرد.

سخن پایانی

مینا کاری روی چوب، هنر ارزنده و بسیار زیبایی است که امروزه سبک آن با تغییر سلایق، تغییر کرده است. این هنر زیبا با سایر هنر ها تلفیق شده و وسایل تزئینی و خانگی بهتری را با آن ها می توان ارائه کرد.

از این هنر می توان به عنوان یادگاری برای مناسبت های مختلف به دوستان هدیه داد و آن ها را خوشحال کرد‌. مطمئنا مخاطب شما از این هدیه راضی خواهد بود؛ زیرا این هنر از صنایع دستی با قدمت و اصالت است‌.