میناکاری حجازی، یکی از بزرگ ترین تولید کننده های ظروف میناکاری است که زیباترین و با کیفیت ترین ظروف مینا را تولید می کند. 

میناکاری از زیباترین صنایع دستی ایران است

میناکاری از زیباترین صنایع دستی ایران است

مراحل ساخت مینا

اولین مرحله برای ساخت مینا این است که زیرساخت مناسبی آماده کنید. تهیه زیر ساخت مینا با دو روش امکان پذیر است: روش خم کاری و روش چکش کاری

تهیه زیر ساخت مینا به روش خم کاری

در روش خم کاری از مراحل روش ساخت مینا، ابتدا یک قالب مخصوص مانند گلدان، بشقاب و یا هر ظرف دیگری را انتخاب کنید، سپس آن را بین قالب و گیره دستگاه قرار دهید تا در زمان چرخش، میله ای که سر آن به طور کامل گرد است، باعث شود که ورقه، با فشار فراوان، وزنه را روی قالب مدنظر خم کند.

مراحل ساخت میناکاری

مراحل ساخت میناکاری

چکش کاری در روش ساخت مینا

در روش چکش کاری بر خلاف روش خم کاری از قالب استفاده نمی شود و به جای آن از چکش، انبر، میل قلوه و سندان اشیا استفاده می شود‌. قطعه مورد نظر را هر بار پس از چکش کاری، داخل آتش می گذارند و دوباره ِآن را مجدد چکش کاری کرده تا شکل نهایی به دست آید. 

در گام دوم روش ساخت مینا، ، آلودگی های مختلف را از سطح زیرساخت تمیز می کنند زیرا برای این که لعاب مینا به طور کامل بچسبد، هیچ آلودگی نباید بر سطح فلز وجود داشته باشد. در گام بعدی، باید لعاب را آماده کرد. پودر لعاب محلول نیست و وزن حجمی زیادی دارد، به همین دلیل از آن به تنهایی استفاده نمی شود. پس برای این که ذرات لعاب در آب معلق شود و چسبندگی زیادی پیدا کند، باید از غلظت دهنده های طبیعی مثل، به دانه استفاده شود به این صورت که لعاب به دانه را با جوشاندن آن به دست می آورند. پس از آن با نسبت معین یک به ۱۰ آن را با پودر لعاب ترکیب می کنند. 

چهارمین گام در روش ساخت مینا

لعاب کاری گام چهارم است که با دو روش می توان آن را انجام داد‌: روش اسپری و روش دستی.

روش اسپری و دستی در لعاب کاری

در این روش، داخل اتاق کوچکی که به آن اتاق اسپری می گویند، با استفاده از پیستوله، لعاب را روی زیر ساخت می پاشند. در روش دستی که غرقاب نیز نام دارد، بر روی قطعه، لعاب می ریزند تا به طور کامل سطح آن پوشیده شود. 

در گام پنجم روش ساخت مینا، به پخت لعاب در کوره می پردازند که در ابتدا لعاب باید به طور کامل خشک شده و هیچ گونه گرد و غباری بر سطح آن وجود نداشته باشد‌. هم چنین، حرارت کوره، ۹۰۰ درجه سانتی گراد است و در مدت زمان ۲ الی ۳ دقیقه ای انجام می شود. به علاوه، تشخیص پخت کامل لعاب به عهده استادکار می باشد. پس از این که قطعه در کوره به طور کامل پخت، آن را خارج می کنند تا آرام آرام سرد شود و لعاب سفید رنگ شود.

کوره رنگ میناکاری

کوره رنگ میناکاری

ویژگی گام ششم روش ساخت مینا

در گام ششم، رنگ را آماده می کنند تا بر روی مینا نقاشی کنند. سپس در گام بعدی، طرح را روی لعاب منتقل می کنند، به این صورت که طرح مدنظر مانند اسلیمی و ختایی، گل و مرغ و شکارگاه و صورت سازی را انتخاب و روی کاغذ می آورند. پس از آن، به سوزن کاری یا سمباده کاری کاغذ می پردازند. سپس، طرح مدنظر را با خاکستر یا دوده روی قطعه اجرا می کنند.  

مرحله پایانی

هشتمین گام در روش ساخت مینا، نقاشی می باشد که در ابتدا به قلم گیری خطوط اصلی طرح می پردازند و پس قسمت های دیگر را رنگ می کنند. گام آخر نیز پخت نقاشی می باشد که پس از پایان نقاشی، دوباره آن را در کوره با درجه حرارت ۶۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی گراد قرار می دهند. در پایان نیز که پخت نقاشی مینا انجام شد، با لعاب شفاف در ضخامت کم، آن را می پوشانند و دوباره می پزند.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.