میناکاری یک نقاشی مینیاتوری باشکوه بر روی سرامیک و فلز است. رنگ های روشن، تصاویر منحصر به فرد و فرم های میناکاری هر ظرفی را واقعا خاص و زیبا می نماید. گلدان و بشقاب میناکاری از ظروفی می باشند که بسیار مورد استقبال افراد برای تزئین دیوار ها و یا صرف وعده های غذایی قرار می گیرند. این هنر خاک و آتش می باشد که ترکیبی از دنیایی از هزاران رنگ و طرح را می سازد که از تمدن های بزرگ باستانی به ارث رسیده است. شاید با خود فکر کنید که ظروف مینکاری فقط در ایران دارای طرفدار می باشند در صورتی که در کشورهایی مانند انگلستان، هلند و… مردم بسیار زیادی از این ظروف استفاده می نمایند. نام میناکاری از کلمه “مینو” گرفته شده است که به “آسمان” یا “بهشت” به رنگ لاجوردی ترجمه شده است. این سایه رنگ در نقاشی بشقاب میناکاری غالب است. صنعتگران ایرانی عصر ساسانی این هنر را ابداع کردند و مغولان آن را در هند و دیگر کشورها گسترش دادند.

قیمت بشقاب میناکاری با قاب

کاربرد بشقاب میناکاری چیست؟

از میناکاری برای تزئین ظروف فلزی و غیر فلزی با طرح های متنوع استفاده می گردد. آثار میناکاری از غنی ترین و نفیس ترین صنایع دستی در ایران می باشد. کاربرد های ظروف میناکاری می تواند به شرح زیر باشد:

  • دکوراسیون شیک و منحصر به فرد برای منزل و یا محل کار شما به صورت گلدان رو میزی و یا بشقاب دیواری
  • هدایای ارزنده و زیبا برای دوستان و آشنایان
  • جوایز تبلیغاتی و شرکتی برای کارکنان
  • ظروفی بسیار زیبا برای سفره های رنگین ما

انواع سبک های مختلف برای طراحی بشقاب میناکاری

ظرف های مختلفی را می توان از طریق میناکاری تبدیل به یک شاهکار هنری کرد. از آنجایی که میناکاری دارای سبک های مختلفی می باشد شما می توانید بر اساس سلیقه شخصی خود و یا طبق دکوراسیون محیط مورد نظر سبک منحصر به فرد خود را انتخاب نمایید. میناکاری به سه سبک زیر طبقه بندی می گردد:

  1. میناکاری نقاشی شده: برای طراحی انواع ظروف تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. میناکاری سیمی منبت کاری: از فنون سنتی میناکاری محسوب می گردد.
  3. میناکاری شیاردار: شامل طرح هایی می باشد که بر روی اشیا حک می گردد.

بشقاب میناکاری سفال


بشقاب میناکاری اصیل دارای چه ویژگی هایی است؟

  • صافی و یکنواختی سطح پایه مینا
  • عاری بودن بشقاب از هرگونه ترک، بریدگی، تراشه، حباب، سوراخ و یا خراش
  • براق بودن ظرف
  • یکنواخت بودن سطح ضخامت 
  • نقوش اصیل و ظریف فارسی
  • پوشش لعاب با کیفیت و دست نخورده در پشت بشقاب میناکاری

میناکاری روی فلز

مراحل ساخت ظروف میناکاری

آماده سازی زیر ساخت

این مرحله خود شامل چند بخش است در ابتدا ورق مس را به اندازه کافی برش زده سپس گودی اولیه را مختص بشقاب میناکاری یا ظرف دیگر انجام می دهند. در نهایت لبه های آن را با دست افزار یا قالب به شکل ساده و یا دالبر در می آورند. سپس آن را تا مرحله سرخ شدن حرارت داده تا انعطاف پذیر گردد. در زیر ساخت ظروف از هنر قلم زنی استفاده می نمایند اگر نیاز به پایه دارد سپس آن را وصل کرده و مجدد حرارت می دهند. در نهایت ظرف را در اسید قرار می دهند تا همه جرم های اضافی مس پاک گردد.

نقاشی و رنگ کردن زیر ساخت

در ابتدا ظرف مسی را لعاب کاری می کنند که به دو شکل اسپری کردن و یا دستی صورت می گردد. پس از این بخش بشقاب میناکاری را باید به دور از هر گردو غباری بگذاریم لعاب کاری در سه مرحله انجام می گیرد. در اینجا استادکار که از قبل رنگ ها را آماده کرده در ابتدا نقش مورد نظر را بر کاغذ زده و بعد روی ظرف پیاده می کند. 

تثبیت با گرما دادن

این مرحله نهایی میناکاری است که نقاشی مینا در کوره هایی با درجه حرارت ۷۰۰ پخته می گردد. دقت در این بخش بسیار مهم است چرا که دمای بالا منجر به ذوب شدن رنگ و لعاب شده و دمای پایین باعث کدری ظرف می گردد. پس از اینکه از کوره بشقاب میناکاری را در می آورند در یک لعاب شفاف قرار می دهند تا براق و تمیز تر به نظر برسد. اگر به تمامی این مراحل توجه شود باعث خلق یک ظرف مینا نفیس و ظریف خواهد شد که مقاومت بالایی نیز دارا است و شما هموطنان عزیز از استفاده این ظروف لذت کافی را خواهید برد. 

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

 

مارادراینستاگرام دنبال کنید.