۱-زیرساخت مناسب میناکاری روی مس
یکی از مهمترین وسایل میناکاری روی مس زیر ساخت میناکاری است.منظور از زیرساخت، ظرفی است که بر روی آن نقاشی مینا انجام می شود . جنس این ظرف از مس ساخته شده که با یک لایه لعاب پوشانده می‌شود . برای شروع کار بهتر است هنگام خرید وسایل میناکاری روی مس از زیر ساخت بشقاب میناکاری استفاده شود چرا که نقاشی آن نسبت به سایر ظروف راحت تر است و در این صورت قیمت وسایل میناکاری روی مس مقرون به صرفه تر می شود.

زیرساخت مناسب میناکاری از مس با لایه ۸ دهم ساخته شده که نسبت به زیرساخت مس و پرداز و فیروزه سبک تر است و همه قسمتهای مس با لعاب مخصوص پوشانده می شود. لعاب روی مس باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد به این صورت که یکدست و شفاف بوده و زبری روی زیرساخت احساس نشود . همچنین باید همه سطح به یک میزان لعاب خورده باشد و سبزی مس زیر آن دیده نشود و لعاب پریدگی نداشته باشد که این مورد از فوت و فن های میناکاری روی مس به شمار می روند.
۲- قلمو
هنر نقاشی میناکاری نیز مانند سایر هنرها به یکسری قلم موی مخصوص احتیاج دارد. قلم میناکاری که همگی باید از موی طبیعی ساخته شده باشد در بازار موجود است ولی دست ساز آن هم توسط استادکاران مینا ساخته می شود و جزیی از ابزار میناکاری به شمار می رود و و هنرجویان به هنگام خرید وسایل میناکاری روی مس می توانند این مدل قلم موها را نیز تهیه کنند.

برای ساخت قلم موی میناکاری از موی حیواناتی مانند سمور ، اسب ، شتر و گربه استفاده می شود که هر کدام از آنها برای قسمت خاصی از نقاشی به کار می روند مثلاً از موی اسب و شتر برای زدن رنگ بوم و یا به اصطلاح زیررنگ و از موی سمور و گربه برای نقاشی پرداز و قسمت های ظریف کار استفاده می گردد.
از قلم میناکاری روی مس باید به صورت صحیح استفاده شود چرا که استفاده نادرست از آن باعث می‌شود تا زودتر خراب شود و موهای آن بریزد و یا در وسط کار بشکند.
یکی دیگر از فوت و فن میناکاری روی مس این است که قلم موی مخصوص میناکاری را نباید به صورت دورانی روی رنگ کشید بلکه باید با حرکتهای رفت و برگشت رنگ را از روی ظرف برداشت.

۳-رنگ میناکاری روی مس
همانطور که قبلن در مطلب چهارعامل تاثیرگذار در لیست قیمت میناکاری روی مس گفته بودیم، یکی دیگر از وسایل میناکاری روی مس که به هنگام خرید وسایل میناکاری باید به کیفیت آن توجه ویژه ای داشت، رنگ مخصوص میناکاری است که می توان آن را به صورت اینترنتی از سایت فروشگاهی میناکاری حجازی نیز خریداری کرد.

رنگ مخصوص میناکاری روی مس به دو دسته رنگهای جسمی و رنگ های روحی تقسیم بندی می شوند که به هنگام نقاشی روی بوم باید به تفاوت این دو طیف رنگ توجه داشت.
مربیان حرفه میناکاری، به هنگام آموزش میناکاری روی مس چگونگی نقاشی رنگ زمینه با رنگ های روحی و جسمی را به کارآموزان میناکار، آموزش می دهند.

بعد از اینکه ظرف نقاشی شده در کوره با دمای ۶۵۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد قرار می گیرد ترکیبات درون رنگ با لعاب زیر آن واکنش شیمیایی نشان داده و به صورت یکدست درمی‌آید و براق می‌شوند این ترکیبات برای هر رنگی متفاوت است ولی به طور معمول از سیلیس ، سرب و اکسید فلز های مختلف تشکیل شده اند، به طور مثال در ترکیبات رنگ ارغوانی اکسیده طلا وجود دارد.
۴- بس
بس  که به آن حلال رنگ میناکاری هم گفته می شود یکی دیگر از وسایل میناکاری روی مس است که از ترکیبات زیر تشکیل شده اند:
صمغ عربی
آب خالص ( آب جوشیده سرد شده )
گلیسیرین ( بهتر است از گلیسیرین آلمانی استفاده شود )
پارچه نخی تمیز که بهتر است سفید رنگ باشد.
برای ساخت بس ابتدا یک پیمانه صمغ عربی را با ۲۰ پیمانه آب جوشیده سرد شده مخلوط می کنیم و می گذاریم تا حدود ۲۴ ساعت بماند . بعد از این مدت  کاملاً در آب حل شده است .سپس این محلول را از پارچه نخی سفید تمیز  رد می‌کنیم تا آشغال های موجود در صمغ گرفته شود ، این نکته یکی از فوت و فن های میناکاری است که به هنگام ساخت بس باید حتمن انجام شود.محلولی که به دست آمده صمغ آب شده گفته می‌شود که باید یک دست باشد و آشغال و ناخالصی درون آن وجود نداشته باشد.
سه پیمانه صمغ آب شده و یک پیمانه گلیسیرین را با هم مخلوط کرده و به آرامی هم میزنیم تا کاملاً یکدست شود . به این محلول بس گفته می شود که به هنگام فروش
رنگ میناکاری، داخل پک وسایل آموزش میناکاری روی مس قرار می گیرد. تمامی پیمانه های استفاده شده در این ترکیب باید یکی باشد ولی اگر حجم کاری که انجام می دهید کم است بهتر است از پیمانه کوچکی استفاده شود. بس به دست آمده را تا چند ماه می توانید استفاده کنید و بعد از هر بار استفاده در آن را محکم ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید.
۵-سریشم
سیریشم ماده ای است که برای برطرف کردن چربی روی لعاب، قبل از نقاشی استفاده می شود. گرفتن چربی از روی کار باعث میشود تا رنگ مینای نقاشی راحت‌تر روی ظرف خام میناکاری بنشیند.
برای استفاده از سیریشم ابتدا پارچه نخی و سیریشم را مرطوب کرده، سپس پارچه را روی سیریشم کشیده و از طرف دیگر پارچه روی کار می کشیم.
سریشم جز ابزار اصلی میناکاری به شمار نمی رود چرا که روشهای دیگری هم برای چربی زدایی وجود دارد به این صورت که کل ظرف خام مینای نقاشی را می توان با یک لایه رنگ آبرنگی پوشاند و سپس با یک دستمال پاک کرد.

۶- کاردک
کاردک  نیز جزء ابزار میناکاری روی مس به شمار می رود و از آن برای مخلوط کردن رنگ با محلول بس استفاده می شود. کاردک ها مدل های متفاوتی دارند اما سایز متوسط آن برای شروع آموزش میناکاری روی مس مناسب است.
۷- سوزن دورگیری
دورگیری یکی از مراحل نقاشی است که با یک سوزن که به انتهای یک لوله خودکار وصل شده انجام میشود برای ساخت آن ابتدا و انتهای یک لوله خودکار را روی حرارت شعله می گیریم تا نرم شود سپس سوزن مناسب را درون آن فرو می کنیم و با دست قسمت حرارت دیده خودکار را فشار می دهیم تا سوزن کاملاً در خودکار قرار گیرد.
۸- شیشه برای ساخت رنگ
از هر سطح صافی می‌توان برای مخلوط کردن رنگ استفاده کرد ولی شیشه به دلیل شفاف بودن مناسب تر است به صورتی که می توان حجم رنگی را که برمیداریم بهتر تشخیص دهیم.
میناکاری حجازی با بیش از ده سال سابقه فروش رنگ های مخصوص میناکاری روی مس و همچنین ابزار و وسایل مینای نقاشی، اقدام به تهیه پک آموزشی وسایل میناکاری روی مس نموده است. تا مربیان و هنرجویان میناکار بتوانند با تهیه این پک از قیمت و کیفیت مناسبی برای تهیه
وسایل میناکاری روی مس برخوردار شوند.
برای استعلام قیمت وسایل میناکاری روی مس می توانید از طریق سایت فروشگاهی www.minakarihejazi.com اقدام نمایید و یا با شماره تلفن
۰۹۱۳۲۱۰۳۶۰۸ تماس حاصل کنید.