زندگی همواره پر از لحظات خوب و به یادماندنی است؛ بنابراین برای آنکه بتوانم هر روز این خاطرات ناب خود را مرور کنیم آن ها را تبدیل به عکس می کنیم و چه بهتر که این عکس ها را در یک قاب عکس میناکاری شده ماندگار نماییم. می توان با هنر میناکاری روی قاب عکس ها به این خاطرات شیرین، زیبایی و جلوه ای خاص بخشید تا علاوه بر ماندگار کردن لحظات ناب زندگی، زیبایی بصری به دکوراسیون خانه خود بدهیم.

تعریف واژه مینا

واژه مینا به معنی بهشت است؛ در فرهنگ ایرانیان رنگ لاجوردی نمادی از بهشت می باشد. مینا ماده ای شفاف است که از لعاب شیشه ای حاجب ماورا بدست می آید. از ماده مینا برای طراحی نقوش بر روی کاشی و فلزات هم استفاده می کنند. 

قاب میناکاری با طرحی خاص

قاب میناکاری با طرحی خاص

کاربرد میناکاری

در گذشته از هنر میناکاری برای مقاصد مختلفی مانند ساخت جواهرات، قاب عکس میناکاری، جعبه و بشقاب و … بهره می گرفتند که بیشتر این آثار مانند جواهرات و ظروف در خانواده های اشرافی و دربار استفاده می شده است. در آن زمان ها میناکاری بیشتر روی فلزات گرانب ها مانند طلا و برنج صورت می گرفته و از این حیث آثار مینا بسیار با ارزش و گران قیمت بوده اند. در زمان قاجار بیشترین کاربرد میناکاری جهت ساخت و تزئین قلیان بوده است. هر چند این هنر گران بها هنوز هم دارای کاربرد زینتی می باشد و می توان از آن برای ساخت ظروف تزئینی مانند: بشقاب، آینه و شمعدان، قاب عکس میناکاری و … استفاده نمود.

نحوه ساخت قاب میناکاری

نحوه ساخت قاب میناکاری

شیوه های میناکاری

  1. مینای نقاشی: این روش از میناکاری بیشتر در اصفهان گسترش یافته است. در این سبک برای لعاب گرفتن، ظرف مورد نظر را چندین مرتبه لعاب کاری می کنند و در کوره قرار می دهند. پس از آنکه عمل لعاب کاری پایان می یابد استاد میناکار نقوش مد نظر خود را با دقت و ظرافت هر چه تمام بر روی اثر آن پیاده سازی می کند. قاب عکس میناکاری، قندان، بشقاب از جمله این ظروف می باشند.
  2. مینای مرصع: در گذشته از این روش برای سنگ های قیمتی نظیر یاقوت و برای زیبایی بیشتر بر روی ظروف مینا استفاده می شده است که البته امروزه کاربرد چندانی ندارد. از این روش بیشتر برای چسباندن سنگ های قیمتی بر روی نشان های دولتی، غلاف شمشیر، قاب عکس میناکاری و … استفاده می شده که مخصوص طبقه اشراف و درباریان بوده است.  
  3. مینای برجسته: در این روش با کمک قلم زنی برجستگی هایی ملایم بر روی ظروف ایجاد می کنند. در این روش برای لعاب گرفتن اثر مینا آن را چندین مرتبه در کوره قرار می دهند. می توان گفت که زمان های گذشته از این سبک برای ساخت قاب عکس میناکاری شده استفاده می کردند.
  4. مینای خانه بندی: این شیوه، به مینای سیمی مشهور است. در این روش مفتول های نازک را به شکل دلخواه فرم می دهند و آن ها را با چسب ب رروی سطح کار چسبانده و سپس با لعاب شیشه آن ها را می پوشانند؛ سپس در کوره هایی با حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد قرار می دهند تا مفتول های سیمی بر روی سطح کار ذوب شده و بچسبند.
  5. مینای شکری: پس از انجام فرآیند لعاب کاری استاد میناکار به وسیله رنگ سفید نقاشی مد نظر خود را بر روی اثر طراحی می کند. بطور مثال قاب عکس میناکاری شده به این روش، کاملاً مشابه سبک مینای نقاشی است که در آن از لعاب رنگی استفاده می کنند. از آنجایی که در پایان کار، لعاب را به صورت شکر بر روی سطح کار می پاشند آن را مینای شکری می گویند.

قاب میناکاری شده

قاب میناکاری شده

انواع لعاب

  • لعاب مینای متالیک صنعتی (مات و شفاف)
  • لعاب مینای هنری (مات و شفاف)

سخن پایانی

مرور کردن هر روز عکس ها، می تواند یادآور لحظات ناب و دلچسب زندگی باشد، اما چه بهتر که با قاب عکس میناکاری شده به این لحظات ثبت شده، جلوه ای خاص ببخشیم. با توجه به اینکه میناکاری حجازی از یک دهه پیش، با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی، فعالیت خود را آغاز کرده،  اکنون می توان از آن به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کننده های مینای نقاشی در اصفهان نام برد. کلیه محصولات مجموعه دارای شناسنامه اصالت کالا می باشد.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.