یکی از محصولات صنایع دستی زیبای ایرانی که در سرتاسر دنیا نیز دارای محبوبیت بالایی است، میناکاری است که در برخی از شهرهای ایران، به طور خاص و حرفه ای، طراحی و تولید آن انجام می شود. از میان این ظروف و قطعات بی نظیر میناکاری با رنگ های درخشان و جذاب، نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان را می توان نام برد که چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد.

میناکاری روی ظروف مس یا سفال

میناکاری روی ظروف مس یا سفال

این نوع از بشقاب میناکاری که به طور معمول دارای قطر سی سانتی متر بوده و وزن تقریبی آن چهارصد گرم است، در زیبایی تمام و در کیفیتی بی نظیر طراحی و ساخته شده است که می تواند یکی از تزئینات نفیس در دفاتر و یا منازل باشد. ضمن آنکه یک گزینه عالی برای هدیه به دوستان و اعضای خانواده به شمار خواهد آمد.

زیرسازی مناسب برای بشقاب میناکاری

به طور معمول، در این نوع از کار با نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان ، از زیرسازی مس استفاده می شود که می تواند در نقش بندی نهایی نقاشی بر روی لعاب به کار رفته موثر بوده و دوام و طول عمر بالاتری را برای ظرف میناکاری شده، متصور شود. اساتید میناکاری اصفهانی، با لعاب کاری های مناسب از کائولین، پوشش مناسبی را برای این ظروف، آماده کرده و با بهره مندی از رنگ های معدنی خاص مینا، کار رنگ آمیزی و نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان را به انجام می رسانند.

باید گفت که این نوع از ظروف، با طراحی های زیبا و خاص خود، به عنوان بخشی از دکوراسیون داخلی محسوب شده و می توانند با نقوش خود، در ایجاد فضایی آرامش بخش موثر باشند. شما می توانید به سادگی، با حلقه ای که در پشت این ظروف تعبیه شده است، آن را به دیوار آویزان کرده و زیبایی محصور کننده نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان را به نمایش بکشید. این یک کار دست بوده و ارزش آن در سطح جهانی، کاملا شناخته شده است.لعاب کاری مناسب برای تثبیت نقاشی در میناکاری

لعاب کاری مناسب برای تثبیت نقاشی در میناکاری

نحوه نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان

برای آنکه بشقاب میناکاری شده بر روی ظروف سفالی را تهیه کنند، لازم است که ظرف مناسب و دلخواه سفال را که می تواند در اندازه های مختلفی باشد انتخاب کرده و آن را کاملا سمباده بکشند تا صاف و یکدست شده و برای طراحی و نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان آماده گردد.

ظرفی که کاملا صاف شده است، آماده طراحی و کشیدن نقوش است. برای اینکار، به طور معمول از شابلون استفاده می شود. به طوری که نقطه میانی ظرف در نظر گرفته شده و با استفاده از شابلون مناسب، طرح را روی بشقاب حک می کنند.

در مرحله بعد، با استفاده از جوهرهای مخصوص نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان، محل های مشخص شده را رنگ آمیزی می کنند. توجه به این نکته مهم است که استفاده از رنگ های میناکاری مخصوص، می تواند مانع پخش شدن رنگ و جوهر و یا پاک شدن طرح شود. 

هنگامی که کار شابلون زنی را به انتها می رسانند، باید با کشیدن سیاه قلم، طراحی را ادامه دهند. باید اشاره کنیم که این کار بسیار آسانی است. برای انجام ادامه کار نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان، باید از پمپ سیاه قلم استفاده کرده و آن را بر روی طرح هایی که با شابلون ایجاد شده است، کشیده و نقش ها را غلیظ تر نمود. 

استفاده از رنگ های مناسب در میناکاری

استفاده از رنگ های مناسب در میناکاری

توجه به این نکته مهم است که این بخش از میناکاری، در عین حال که ساده است، دارای اهمیت بالایی نیز می باشد. زیرا صاف و بدون لرزش بودن خطوط سیاه قلم، می تواند در کیفیت و زیبایی بالاتر نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان، موثر باشد.

لعاب زدن ظرف میناکاری

پس از این کار، مرحله لعاب زدن به ظروف میناکاری است. در اینجا لازم است تا رنگ های مورد نظر انتخاب شود، به گونه ای که بتوان هماهنگی کاملی را بین آن ها احساس نمود. این امکان وجود دارد که الگوبرداری و ایده های جدید را با استفاده از یک بشقاب میناکاری آماده کسب کرد.  

در نهایت، لعاب آماده شده برای نقاشی بشقاب میناکاری اصفهان را باید در داخل پمپ وارد کرده و روی پمپ ها نوع رنگ ها را ثبت نمود. این کار، مانع استفاده اشتباه از رنگ ها خواهد شد. پس از آن، سوزن پمپ را در بخش داخلی طرح ها کشیده تا تکمیل شود. اگر سوزن روی ظرف، بیش از حد فشار داده شود، کار کاملا خراب خواهد شد. در نهایت، کار میناکاری شده را، پس از پاشیدن پودر فرد (دانه های ریز شیشه) در کوره قرار می دهند تا رنگ ها کاملا تثبیت شود.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.