میناکاری یک هنر اصیل ایرانی است که از دیرباز مورد توجه مردم ایران و خارج از ایران قرار گرفته است. این هنر حاصل ترکیب ذوق، هنر و مهارت ایرانیان است که این چنین خوب با عناصر طبیعی چون خاک، فلز، آتش ترکیب شده و به جسمی بی جان، روح و طراوت ببخشیده است. هر ساله تعداد زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی به شهر اصفهان مهد هنر میناکاری سفر می کنند و در کنار جای جای دیدنی اصفهان از این هنر زیبا لذت می برند. میناکاری طرح گل و مرغ، یکی از طرح های بسیار زیبایی است که طرفداران خاص خود را دارد. نقاشی گل مرغ در دیگر هنرهای ایرانی مانند تذهیب، کاشی کاری و … به چشم می خورد. این نقاشی فلسفه ای طولانی دارد و ریشه در فرهنگ ایران و ایرانی دارد که در دوره های مختلف حکومتی تغییراتی را داشته است. برخی از محققان قدمت این هنر ایرانی را نزدیک به ۴ هزار سال می دانند.

میناکاری طرح گل و مرغ

میناکاری طرح گل و مرغ 

نقش گل و مرغ

یکی از چشم نواز ترین سبک ها و طرح ها در نگارگری ایرانی طرح گل و مرغ است. طرح گل و مرغ یکی از اصلی ترین شاخه های هنر ایرانی است که شامل بوته و گل به همراه پرندگانی است که دانه خور هستند. نقاشان از ترکیب این دو در کنار یک دیگر طرح زیبای گل و مرغ را خلق کرده اند که امروزه این طرح را در میناکاری طرح گل و مرغ، تذهیب و … می بینیم و لذت می بریم. ترکیب گل و مرغ در نقاشی ها و نگارگری ها از زمانی آغاز شد که رسم گل ها به سمت استفاده از طرح های هندسی رفت. برای نقش پرنده نمی توان از طرح های هندسی استفاده کرد زیرا تمامی پرندگان بدنی نرم دارند.

میناکاری طرح گل و مرغ از زیباترین آثار هنرمندان میناکار

میناکاری طرح گل و مرغ از زیباترین آثار هنرمندان میناکار

 رسم آثار گل و مرغ به دوران صفوی، سلجوقی و قاجار بر می گردد. در هر دوره تغییراتی بر روی رسم گل و مرغ می داده اند ولی تغییرات آن بسیار کند بوده است. در دوره سلجوقی بر کشیدن پرندگان تاکید بسیار زیادی بوده است و بعد از آن تغییراتی زیادی در این طرح دیده نمی شود. طرح گل و مرغ در تمامی هنر های ایرانی به چشم می خورند. میناکاری طرح گل و مرغ نیز وام گرفته از این طرح ایرانی و اسلامی است.

اسلام و طرح گل و مرغ

در دوران بعد از اسلام عقاید به گل و مرغ و هم چنین جایگاه پرنده در این طرح تغییر کرد. در زمان بعد از اسلام سیمرغ نشان جبرئیل بوده است. این پرنده نشان دهنده بزرگی، شکوه، جلال و جمال و… بوده است. بعد از ظهور اسلام و در پی داستان رانده شدن طاووس از بهشت جایگاه پرنده در این طرح تغییر کرده است. بعد از مدتی مجدد طرح گل و مرغ روند طبیعی پیدا کرده طرح حضور پرنده در کنار گل ها و باغی پر از گل را می توانید در این هنر ببینید. در گذشته طرح گل و مرغ را فقط بر روی جلد قرآن، حافظ و سعدی نگارگری می شد. هنرمندان سرشار از ذوق ایرانی تصمیم گرفتند که این هنر زیبا را با میناکاری ترکیب کنند و میناکاری طرح گل و مرغ را خلق کنند که به جرات می توان گفت از زیباترین طرح های میناکاری است. امروزه شما می توانید این طرح زیبا را بر روی بشقاب ها، تابلوها، گلدان و دیگر ظروف میناکاری ببینید.

ترکیب میناکاری و طرح گل و مرغ

ترکیب میناکاری و طرح گل و مرغ

جمع بندی

در گذشته هنر نگارگری به صورت کنونی در زندگی مردم عادی جایگاهی نداشته است و بیشتر استفاده آن در تزیین دربار و قصر بوده است. امروزه با دسترسی راحت تره مردم به این هنر شما می توانید در خانه هر ایرانی این طرح ها و نقش ها را ببینید. میناکاری طرح گل و مرغ از زیباترین شکلی است که شما می توانید این طرح ها را به منزل و محل کار خود ببرید و از دیدن این هم زیبایی لذت ببرید. اکنون برای خرید میناکاری نیازی به سفر به اصفهان ندارید و می توانید هر طرح از ظروف مینا را که مورد نظرتان است به راحتی در اختیار داشته باشید.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.