یکی از هنرهای دستی ایرانی که در سرتاسر دنیا شناخته شده بوده و محبوبیت بالایی دارد، میناکاری است که بر روی فلزاتی همچون برنج، مس، طلا و نقره انجام شده و با رنگ های خاص مینایی، تزئین می شود. هنگامی که لعاب مینا روی این فلزات قرار می گیرد، با استفاده از درجه حرارت بالا در کوره ها، سخت و شیشه ای شده و زیبایی خاصی را به آن می بخشد. یکی از این ظروف زیبا که بسیار مورد توجه است، بستنی خوری میناکاری می باشد.

برای میناکاری روی ظروف، روش های مختلفی وجود دارد که شامل روش میناسازی با زمینه حکاکی، میناسازی نقاشی و یا میناکاری خانه بندی می باشد. هر یک از این روش های میناکاری دارای فرآیندهای ساخت متفاوت و دوام و ماندگاری متفاوتی هستند. در صورتی که بستنی خوری میناکاری را خرید می کنید، به این نکته توجه داشته باشید.

میناکاری خانه ‌بندی:

در این روش از میناکاری، نقوش با استفاده از سیم های بسیار نازک از جنس فلز ایجاد می شوند که به طور معمول از جنس فلز برنج انتخاب می شوند. هنگامی که این سیم ها روی سطح فلز نقره یا برنج لحیم می شود، با استفاده از رنگ های مینا، کامل شده و برای پخت در دمای مناسب در کوره قرار می گیرند. بستنی خوری میناکاری را می توان با این روش، تهیه نمود.

میناسازی نقاشی:

در این روش، ابتدا سطح فلز را با رنگ مینای سفید پوشانده و در کوره قرار می دهند. این کار در سه مرحله صورت می گیرد. سپس، زمینه برای نقاشی، آماده بوده و با استفاده از رنگ های مخصوص، طراحی صورت می گیرد.

انواع میناکاری بر روی ظروف پذیرایی

انواع میناکاری بر روی ظروف پذیرایی

میناکاری حکاکی:

در این مدل از میناکاری که می توان برای بستنی خوری میناکاری نیز از آن استفاده نمود، زمینه قلم‌ زنی و حکاکی شده و پس از آن، لعاب های شفاف روی آن را می پوشاند تا بدین ترتیب، با ایجاد سایه های روشن و تیره، زیبایی بی نظیری را در ظروف ایجاد کند. به طور معمول، از این روش، برای میناکاری روی سطوح فلزات گرانبها مانند طلا استفاده می شود.

بستنی خوری میناکاری با کیفیت  

یکی از جذابیت هایی که می توان در بستنی خوری میناکاری با زمینه مسی دریافت نمود این است که هنگام میل کردن بستنی، حس مضاعفی از خنکای بستنی را دریافت خواهید کرد. زیرا ظروف مسی، قابلیت انتقال بالاتر درجه دما را به صورت یکنواخت دارند. 

بسیاری از هنرمندان خوش ذوق، با استفاده از ظروف مسی مناسب و پایه دار، اقدام به طراحی و تولید بستنی خوری میناکاری می کنند که می تواند همراه با ظرافت های بی نظیری بوده و علاقه مندان خاص خود را داشته باشد.

ظرف بستنی خوری با طراحی متفاوت میناکاری

ظرف بستنی خوری با طراحی متفاوت میناکاری

در برخی از موارد، این نوع ظروف پذیرایی، به شکل سرویس کامل طراحی و ساخته می شود تا زیبایی آن را کامل کرده و شرایط بهتری را برای پذیرایی از میهمان فراهم می کند. به طور معمول، بستنی خوری میناکاری، به شکل پایه دار و در ست شش تایی ساخته می شود که دارای ارتفاع پایه حدود ده سانتی است.

نقوش و رنگ های زیبای مینا، هنگامی که بر روی این ظروف می نشیند، می تواند زیبایی و جذابیت نقش های این هنر دستی را دو چندان نماید. این نوع ظروف میناکاری که همانند یک جام کوچک طراحی و ساخته می شود، در بسیاری از نقاط دنیا علاقه مندان خاص خود را دارد.

طراحی ظروف بستنی خوری

بستنی خوری میناکاری، به صورت یک جام و پایه ای بلند طراحی شده است که به طور معمول، لبه های ظرف دارای کنگره هایی منظم بوده که به آن، جلوه ای زیباتر و هنری می دهد. این نوع از ظروف، با طرح هایی ساده و رنگ هایی زیبا تهیه شده و نقش های هنری بی نظیری را همراه دارد. استادان میناکاری، در ساخت این نوع از ظروف ارزشمند بستنی خوری میناکاری، نهایت ظرافت را به خرج خواهند داد.

قیمت مناسب بستنی خوری میناکاری

قیمت مناسب بستنی خوری میناکاری

خرید بستنی خوری میناکاری

در صورتی که تصمیم دارید به عنوان هدیه برای یکی از اعضای خانواده و یا دوستان، یکی از صنایع دستی ارزشمند کشور را تهیه کنید، می توانید سرویس کامل بستنی خوری میناکاری را تهیه کنید. این ظروف زیبا و خوش رنگ، می تواند قطعه ای هنری در ویترین هر نوعروسی باشد. برای خرید بستنی خوری میناکاری، می توانید از طریق فروشگاه های معتبر صنایع دستی اقدام کنید.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.