میناکاری یکی از هنر های اصیل ایرانی محسوب می شود و اکثریت افراد را به خود جذب می کند. بسیاری از افراد ممکن است با خود بپرسند میناکاری در‌ اصفهان قدمت چندساله دارد؟ در پاسخ به چنین سولاتی باید بگوییم میناکاری هنری پنج هزار ساله محسوب می گردد و انجام آن تنها توسط افراد خبره و کاربلد امکان پذیر خواهد بود. برای آشنایی هر چه بیش تر با این هنر با ما تا انتها همراه بمانید.

انجام میناکاری در اصفهان

انجام میناکاری در اصفهان

میناکاری بر روی چه ظروفی صورت می پذیرد؟

یکی از موضوعاتی که می بایست به آن توجه داشته باشید، انجام هنر میناکاری در اصفهان بر روی ظروف متنوع است. اکثریت هنرمندان به انجام هنر زیبای میناکاری بر روی ظروف مسی تمایل دارند، اما میناکاری بر روی طلا، سفال و نقره نیز امکان پذیر خواهد بود. افراد می توانند با توجه به سلیقه شان ظروف مسی، سفالی و نقره میناکاری شده را انتخاب کرده و به خرید آن بپردازند. 

انواع میناکاری

همانطور که می دانید، میناکاری در اصفهان انواع متفاوتی داشته که هر یک از آن ها زیبایی منحصر به فرد خود را دارا می باشند. بعضی از انواع میناکاری عبارت اند از:

  1. مینا حجره بندی

یکی از روش و انواع میناکاری، مینا حجره بندی می باشد که امروزه هنرمندان بسیاری به آن مسلط هستند. مینا حجره بندی نام های دیگری همچون مینای خانه بندی را به خود اختصاص داده است که می بایست این نکته را مد نظر خود قرار دهید. این روش از میناکاری در اصفهان، اغلب بر روی سطوح و ظروف مسطح انجام می گردد و به همین خاطر پیش از شروع میناکاری، سطح مس چکش کاری می شود تا کاملا صاف و یک دست گردد.میناکاری بر روی انواع ظروف سفالی

میناکاری بر روی انواع ظروف سفالی

  1. مینای نقاشی

از دیگر انواع مینکاری در اصفهان، می توان به مینای نقاشی اشاره کرد. برخلاف مینای حجره بندی، مینای نقاشی را می توان بر روی تمامی ظروف انجام داد و هیچ محدودیتی در این باره وجود نخواهد داشت. برای رنگ کردن ظروف در این روش اغلب از رنگ های شیمیایی استفاده می شود، اما در گذشته رنگ های مورد استفاده هنرمندان رنگ های گیاهی بودند که تنوع آن ها بسیار کم تر از رنگ های شیمیایی می باشد. لذا باید توجه داشته باشید رنگ های شیمایی دوام و ماندگاری بیش تری داشته و برای مینای نقاشی بسیار مناسب تر خواهند بود.

سرویس چای خوری میناکاری شده در استان اصفهان

سرویس چای خوری میناکاری شده در استان اصفهان

بررسی روش ساخت مینا

بسیاری از افراد ممکن است تمایل داشته باشند تا از روش ساخت مینا به خوبی آگاهی داشته باشند. روش انجام میناکاری در اصفهان عبارت اند از:

  1. گام اول

برای این که بتوانید یک مینای زیبا داشته باشید، در ابتدا می بایست به تهیه زیر ساخت بپردازید. برای تهیه زیرساخت می توانید از روش های متنوعی همچون چکش کاری و خم کاری بهره مند گردید که این موضوع به نوع مینای شما بستگی خواهد داشت.

  1. گام دوم

در گام دوم برای انجام میناکاری در اصفهان، می بایست به آماده سازی لعاب نیز بپردازید. برای این کار کافی است مقدار مناسبی از پودر های لعاب را با غلظت دهنده های طبیعی ترکیب نمایید و سپس به استفاده از آن بپردازید. یکی از غلظت دهنده های طبیعی که در میان اساتید کاربرد بسیاری دارد، به دانه می باشد.

  1. گام سوم

پس از این که لعاب تان به خوبی پخته شد، وقت آن است که رنگ های مورد استفاده تان را آماده کرده و سپس طرح مد نظر تان را بر روی لعاب انتقال دهید. پس از این که طرح تان بر روی لعاب افتاد، می توانید به نقاشی کردن بپردازید و جلوه زیبایی را به ظروف تان هدیه ببخشید. دقت داشته باشید نقاشی پس از انجام باید به خوبی پخته شود تا میناکاری تان بسیار تمیز و زیبا باشد. 

سخن پایانی

همانطور که تاکنون متوجه شده اید، میناکاری در اصفهان امروزه مورد توجه تمامی ایرانیان قرار گرفته است و هنرمندان بسیاری به انجام آن مسلط می باشند. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید سوالات و ابهامات ذهن خود را برطرف کرده و در صورت لزوم یک ظروف میناکاری زیبا را از وب سایت های معتبر برای خود تهیه کنید.

 

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.