کاسه بشقاب میناکاری شده از ظروفی می ‌باشد که می‌تواند دکوراسیون خانه شما را به شکل بسیار زیبایی تزیین کند. همچنین بسیاری از افراد از این کاسه بشقاب برای سرو غذا های مختلف نیز بهره می برند. طرح های میناکاری به کار برده شده در ساخت کاسه بشقاب به قدری منحصر به ‌فرد است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. جنس فلز به کار برده شده در تولید کاسه بشقاب ها معمولاً از مس می باشد که با نقوش ایرانی و با ظرافت هنر استاد کاران میناکاری بسیار جذاب دیده می شود. 

میناکاری چیست؟

این هنر بر روی فلزاتی مانند مس، برنج، نقره و طلا قابل اجرا می باشد. چرا که طراحی نقوش ایرانی بر روی فلزات با ظرافت بیشتری انجام می گیرد. البته با توجه به گران بودن فلزاتی مانند برنج، نقره و طلا اکثراً میناکاری را بر روی مس انجام می دهند. برای آن که رنگ ها به راحتی بر روی فلز اعمال شوند استاد کاران از لعاب برای شفاف بودن ظروف استفاده می کنند. نقوش استفاده شده برای طراحی بر روی کاسه بشقاب میناکاری و یا سایر ظروف گل و مرغ، ختایی و اسلیمی می باشد. که هرچه تنوع رنگ در این طرح ها بیشتر باشد و هرچه ظرافت بیشتری داشته باشند قیمت ظروف نیز با توجه به این موارد بالاتر می‌رود. 

نکات نگهداری کاسه و یشقاب میناکاری

نکات نگهداری کاسه و یشقاب میناکاری

آیا می توان کاسه بشقاب میناکاری را شست؟

نگران شستشوی ظروف نباشید اگر ظرف خریداری شده شما اصل باشد با توجه به کیفیت بالا میناکاری و لعاب آن به راحتی قابل شستشو است. البته نباید از مواد شستشو قوی مانند وایتکس استفاده کنید. سعی کنید با فشار ملایم این کار را انجام دهید. فشار مضاعف باعث ترک خوردن لعاب خواهد شد که این نکته به مرور زمان باعث می‌شود تا مواد میناکاری از روی ظرف از بین برود. 

برای نگهداری کاسه بشقاب میناکاری چه نکاتی را رعایت کنیم؟

از آنجایی که بر روی سطوح این ظروف از مینا و لعاب استفاده شده است به هیچ عنوان نباید آن ها را در معرض گرما و حرارت بسیار بالا قرار داد. چرا که رنگ های آن دچار آسیب می شوند. از طرف دیگر برای شستشو آن ها نباید از ابزار تیز و زبر استفاده کرد. به این دلیل که سطوح این ظروف کاملاً براق و صیقلی می باشد و هرگونه وسیله تیز باعث آسیب زدن به مینا و لعاب آن می شود.تشخیص کاسه و بشقاب میناکاری اصلی از تقلبیتشخیص کاسه و بشقاب میناکاری اصلی از تقلبی

تشخیص دادن کاسه بشقاب میناکاری مرغوب از نامرغوب

  • در کنار ظروف خریداری شده مینا کاری باید شناسه ای باشد که مهر و نشان هنرمند در آن قید شده باشد.
  • تمامی ظروف میناکاری باید یک سطح صیقلی و درخشان داشته باشند.
  • لعاب ظروف میناکاری شده باید در تمامی سطح ظرف یکنواخت باشد و هیچگونه ترک، سوراخ، زبری و پوسیدگی بر روی سطوح آن دیده نشود.
  • رنگ هایی که برای طراحی ظرف به کار برده شده اند باید کاملاً با کیفیت بوده و با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
  • هیچ گونه برآمدگی و فرورفتگی نباید بر روی ظرف وجود داشته باشد.میناکاری چیست

میناکاری چیست

چه مواردی بر قیمت کاسه بشقاب میناکاری تاثیر می گذارند؟

  • طراحی: هرچه طرح به کار رفته در کاسه بشقاب و سایر ظروف میناکاری شده پیچیده تر باشد قطعاً ظروف نیز قیمت بالاتری دارند. چرا که طرح پیچیده نیاز به دقت و ظرافت بالا دارد و که این کار مستلزم صرف کردن زمان زیادی است. که تمامی این موارد باعث بالا رفتن قیمت ظروف می گردد.
  • جنس فلز به کار برده شده: متریال به کار برده شد در ساخت کاسه بشقاب میناکاری و سایر ظروف یک عامل بسیار مهم در تعیین قیمت آن ها می باشد. معمولاً ظرف هایی که از فلز طلا، نقره و برنج ساخته شده باشند دارای قیمت بالاتری می باشند. اما از آن جایی که مس فلزی می باشد که دسترسی به آن راحت تر است پس ظروفی که از این فلز ساخته شده باشند قاعدتاً داره قیمت پایین تری نیز هستند.
  • کیفیت و تعداد رنگ ها: هرچه کیفیت و تعداد رنگ هایی که برای طراحی بر روی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر و بالاتر باشد ارزش مادی ظرف بالاتر می رود.
  • لعاب کاری: لعاب قبل از عمل طراحی صورت می گیرد و باید سطح ظرف به صورت یکسان لعاب کاری شود. هرگونه نقص در این مرحله باعث ایجاد مشکل در مراحل بعدی می گردد.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.