افراد برای این که بتوانند به خوبی ظروف مد نظر شان را میناکاری کنند، می بایست در ابتدا از اموزش میناکاری مینیاتوری بهره مند گردند. 

آموزش کامل و جامع هنر میناکاری مینیاتوری

آموزش کامل و جامع هنر میناکاری مینیاتوری

تعریف میناکاری مینیاتوری

یکی از موضوعاتی که افراد می بایست به آن توجه داشته باشند، تعریف و درک اصولی از میناکاری مینیاتوری است. همان گونه که می دانید، مینیاتور یکی از هنر های اصیل می باشد که اغلب با دیگر هنر های دستی ترکیب می گردد و صنایع دستی زیبایی را به ارمغان می آورد. 

در آموزش میناکاری مینیاتوری اغلب تاکید می شود تا در طرح ها از طبیعت نیز استفاده گردد، زیرا واژه میناتور بر روی خلق و به تصویر کشیدن طبیعت به شدت تاکید دارد. در میناکاری مینیاتوری اغلب سعی می شود تا تمامی تصاویر با ظرافت بسیار و در اندازه های کوچک خلق گردند تا بتوان زیبایی های بیش تری را برای ظروف به ارمغان آورد و نظر مشتریان را جلب کرد.طی کردن مراحل متعدد برای بهره مندی از دانش میناکاری مینیاتوری

طی کردن مراحل متعدد برای بهره مندی از دانش میناکاری مینیاتوری

نحوه آموزش میناکاری مینیاتوری

برای این که بتوانید میناکاری مینیاتوری فوق العاده ای را خلق نمایید، می بایست مراحل متعددی را طی کنید. برخی از این مراحل عبارت اند از:

  1. گام اول

برای شروع میناکاری مینیاتوری، می بایست ظروف سفالی خود را به خوبی سمباده بکشید تا ناهمواری های آن برطرف گردد. بسیاری از افراد ممکن است بپرسند به چه دلیل ناهمواری ها باید از بین بروند؟ در پاسخ به چنین سوالاتی لازم است بگوییم ناهمواری ها می توانند تصاویر را نا زیبا به رخ بکشند و تمامی زحمات را از بین ببرند.

  1. گام دوم

در قدم دوم از آموزش میناکاری مینیاتوری، باید نقطه مرکزی ظروف خود را پیدا کرده و بر روی آن علامت بزنید. پس از آن، می توانید خطوط چهارخانه شکلی را بر روی طرف تان درج کرده تا تمامی نقوش تان به هنگام شابلون زدن، در فاصله های مساوی با یک دیگر قرار گیرند.

  1. گام سوم

در گام سوم؛ افراد می بایست نقوش دلخواه شان را با استفاده از شابلون و جوهر های مخصوص، بر روی طروف طراحی کنند تا بتوانند یک نمای کلی از کارشان داشته باشند. لذا تاکید می نماییم استفاده از جوهر های عادی می تواند باعث پخش شدن طرح ها گردد.

  1. گام چهارم

از دیگر قدم هایی که در آموزش میناکاری مینیاتوری می بایست آن را طی کنید، زدن سیاه قلم است. سیاه قلم می تواند نقوش و طرح ها را کامل تر نماید و به همین خاطر از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد. 

  1. گام پنجم

در گام پنجم، افراد می بایست به حساس ترین کار یعنی لعاب زدن بپردازند. برای این که بتوان این مرحله را با موفقیت طی نمود، می بایست رنگ های مناسبی را برای لعاب زدن استفاده کرد. بسیاری از افراد ممکن است با خود بپرسند چطور رنگ های مناسب را انتخاب نماییم؟ در پاسخ به چنین سوالاتی لازم است بگوییم رنگ هایی که برای لعاب زدن در آموزی میناکاری مینیاتوری استفاده می گردند، می بایست با یک دیگر تناسب داشته باشند تا نقوش و تصاویر را به بهترین نحو ممکن به رخ بکشند. 

نقش هایی که با استفاده از سیاه قلم کامل کرده اید را، می بایست با استفاده از سوزن و لعاب ها، لعاب کاری نمایید.

لعاب زدن و پاشیدن فرد بر روی ظروف میناکاری شده در گام های نهایی

لعاب زدن و پاشیدن فرد بر روی ظروف میناکاری شده در گام های نهایی

  1. گام ششم

در آخرین گام، افراد باید فرد را که نقش مهمی را در زیبایی ظروف میناکاری دارند، بپاشند. با این اقدام، ظروف براق تر از قبل دیده خواهند شد و می توانند نظر اکثریت مشتریان را جلب نمایند. پس از این اقدام، ظروف به داخل کوره رفته و برای خشک شدن آماده خواهند شد.

سخن پایانی

همانطور که تاکنون متوجه شده اید، آموزش میناکاری مینیاتوری یکی از آموزش هایی است که افراد علاقه مند به هنر های دستی باید از آن به خوبی بهره مند گردند. امیدواریم با مطالعه مطالب فوق بتوانید یک دید کلی نسبت به میناکاری مینیاتوری پیدا کرده و در صورت لزوم اقدام به این کار نمایید.

محصولات مرتبط:

مقالات مرتبط:

ما رادراینستاگرام دنبال کنید.